Jeśli zastanawiasz się czym tak właściwie jest social media marketing i czy jest skuteczny, to dobrze trafiłeś. W tym artykule dowiesz się wszystkiego o marketingu w mediach społecznościowych, co pomoże Ci odnieść zawodowy sukces.
Media społecznościowe zawładnęły naszym światem, dlatego też nie ma się co dziwić, że również marketing przeniósł się do świata social mediów. To szczególnie dobre rozwiązanie, jeśli swoje produkty bądź usługi kierujemy do młodych osób, gdyż to właśnie dzieci, młodzież i młodzi dorośli spędzają najwięcej czasu przeglądając portale społecznościowe. Mamy wiele opcji na reklamę w social mediach, a wiele działań możemy wykonać samodzielnie, oszczędzając przy tym sporo pieniędzy. Są również płatne opcje, które są równie skuteczne, dlatego też każdy dobierze formę reklamy do własnych potrzeb i możliwości finansowych.
Czym tak właściwie jest social media marketing?
Social media marketing to szereg działań służących do zwiększenia widoczności marki, które podejmujemy za pośrednictwem portali społecznościowych. Celem działań marketingowych jest przyciągnięcie nowych klientów, poprzez reklamę produktów, usług, jak i tworzenie angażujących treści. Do treści tych zaliczyć można chociażby post na Instagramie, w którym przedstawimy swoją ofertę czy filmik instruktażowy na YouTube. Dużo zależy tak naprawdę od tego, jaką formę reklamy wybierzemy. Prowadzenie konta firmowego na jednym z portali społecznościowych, a najlepiej na kilku, to tylko część marketingu internetowego.
Reklama Google Ads może być zrealizowana na YouTube, Instagramie czy Facebooku w formie graficznej, co zachęca potencjalnych klientów do skorzystania z oferty. Tutaj możemy rozliczać się na dwa sposoby – od ilości wyświetleń reklamy bądź od kliknięcia w link do naszej strony czy sklepu. Kolejną opcją jest współpraca z influencerami, aby móc pokazać naszą markę większej publice i przekonać ludzi do skorzystania z naszych usług. To dość kosztowna opcja, jednak charakteryzuje się dużą skutecznością. W końcu fani danego twórcy chętnie skorzystają z jego polecenia, co przekłada się na większe zyski.
Jak reklamować się w mediach społecznościowych?
Reklama w mediach społecznościowych to nieodłączny element współczesnych strategii marketingowych. Dzięki ogromnej liczbie użytkowników i możliwości precyzyjnego targetowania, platformy takie jak Facebook, Instagram, YouTube czy TikTok oferują niespotykane dotąd możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Aby skutecznie reklamować się w mediach społecznościowych, nie wystarczy jednak tylko założyć konta firmowego i publikować treści. Konieczne jest strategiczne podejście, które obejmuje wybór odpowiednich platform, regularne i angażujące publikacje, wykorzystanie reklam płatnych oraz współpracę z influencerami. Poniżej znajdziesz kilka kluczowych zasad, które pomogą Ci efektywnie promować swoją firmę w mediach społecznościowych.
1. Wybór odpowiedniej platformy
Dawniej działania marketingowe najczęściej były prowadzone na Facebooku, gdyż można tam w łatwy sposób dotrzeć do konkretnych grup tematycznych. Ułatwia to pozyskanie klientów, gdyż możemy reklamować się wśród potencjalnie zainteresowanych osób Obecnie wśród ludzi korzystających z internetu najpopularniejszą platformą jest YouTube, później Instagram i Facebook. Jednak Twitter i TikTok zyskują na popularności w ostatnim czasie, dlatego nie warto z nich rezygnować. Twitter jest chętniej używany przez starszych ludzi, a TikTok przez dzieci czy młodzież. LinkedIn to serwis przeznaczony dla przedsiębiorców czy freelancerów, jednak jest bardziej popularny za granicą, a u nas mało kto z niego korzysta. YouTube, Instagram i Facebook to trzy platformy, które są warte uwagi, jeśli chcemy prowadzić tam kampanię reklamową. Warto wziąć pod uwagę również TikTok, który może być alternatywą dla YouTube, gdyż tutaj znacznie łatwiej się wybić i zdobyć spore grono fanów. A fani, czyli obserwujący to potencjalni klienci.
2. Prowadzenie konta firmowego
Prowadzenie konta firmowego na Facebooku, Instagramie czy TikToku jest stosunkowo proste i możemy to zrobić samodzielnie, przy pomocy telefonu. YouTube jest nieco bardziej wymagającą platformą, ze względu na konieczność montażu filmów, a to wymaga wiedzy i praktyki. Najważniejsze jest to, żeby publikować treści regularnie, gdyż każda z platform promuje konta działające regularnie. Zatem wybierzmy dni, w których będziemy publikować posty czy filmy. Smartfon z dobrym aparatem jest wystarczający, jednak czasem warto zainwestować w aparat, a zwłaszcza kiedy sprzedajemy rękodzieła. W tym przypadku, podobnie jak i w wielu innych, jakość zdjęć odgrywa ważną rolę, gdyż klienci mogą lepiej widzieć co kupują. Jeśli jednak świadczymy jakieś usługi, telefon będzie wystarczający, gdyż z powodzeniem przygotujemy na nim zdjęcia reklamowe, krótkie filmiki czy grafiki. Koniecznie sprawdź aktualne wymiary grafik na Facebooku i nie tylko!
3. Reklama Google Ads
Przeglądając YouTube, Facebook czy inne portale społecznościowe można natknąć się na wiele reklam, które mają różne formy. Często jest to reklama banerowa wyświetlana między postami, na filmie czy na różnego rodzaju stronach internetowych. Na YouTube często spotykane są filmy reklamowe, które zazwyczaj trwają 5-30 sekund i są wyświetlane przed filmem, bądź w jego trakcie. Wiele osób korzystających z portali społecznościowych nie zwraca uwagi na reklamy, jednak te często powtarzane zostają w pamięci na dłużej. Przez to kiedy ktoś będzie potrzebował danej rzeczy, przypomni sobie reklamę naszej firmy. W tym właśnie tkwi sekret reklam internetowych.
4. Influencer marketing
Influencer marketing polega na współpracy z internetowymi twórcami, którzy zgromadzili rzeszę fanów i mogą polecać naszą firmę. Najskuteczniejsza jest długoterminowa współpraca, czyli pozyskanie ambasadorów marki. Polega to na tym, że płacimy influencerowi miesięczną wypłatę, a ten w zamian za to pokazuje nasze produkty w czasie codziennego użytkowania. Jeśli nie dysponujemy dużym kapitałem, który możemy przeznaczyć na marketing, warto rozważyć współpracę barterową z mniejszymi influencerami. W zamian za nasze produkty czy usługi, dany twórca zareklamuje naszą firmę. To dobre rozwiązanie zarówno dla nas, jak i danego influencera. W końcu my mamy reklamę, a internetowy twórca dostaje w zamian produkt bądź usługę.
5. Marketing szeptany
Marketing szeptany to inaczej polecanie swoich produktów czy usług innym ludziom, podając się za zadowolonych klientów. To rozwiązanie, do którego oficjalnie nikt się nie przyznaje, jednak wiele osób stosuje ten rodzaj marketingu. Wystarczy regularnie zakładać nowe konta na Facebooku, Instagramie czy YouTube, aby polecać własną firmę. Możemy wystawiać komentarze pod postami czy filmami, a także zostawiać polubienia, co zwiększa zasięg postów. Ważne jest to, aby korzystać ze zmiennego IP, gdyż w przeciwnym razie algorytmy poszczególnych portali społecznościowych mogą zbanować nam konto za nieuczciwe działania.
6. Czy social media marketing jest skuteczny?
Obecnie można śmiało powiedzieć, że social media marketing jest jedną z najskuteczniejszych metod reklamy własnej firmy. Jeśli jednak nasze produkty czy usługi skierowane są do osób starszych, może to nie być najlepsza opcja na działania marketingowe. Zarówno płatne, jak i darmowe opcje reklamy w mediach społecznościowych dają nam stosunkowo szybkie efekty, w postaci nowych klientów. Reklama na portalach społecznościowych wpływa również na pozycję naszej strony w wynikach wyszukiwania, czyli wspiera działania pozycjonerskie. A to dodatkowa zaleta tego rodzaju marketingu.
– Materiał zewnętrzny